۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
منطق حق دفاع مشروع ایران

این مقاله با سرتیتر «منطق حق دفاع مشروع ایران» توسط خبرنگار و نویسنده مشهور گیبسون نیکادزینو، منتشر شده است.

رسانه‌های غربی برای کم‌اهمیت جلوه دادن ایران، این تبلیغات را پخش کردند که ایران از موشک‌های ارزان قیمت به‌عنوان طعمه و پهپادهای قدیمی استفاده می‌کند که آسیب کمی به اسرائیل وارد می‌کند. تلاش دولت اسراییل برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران و تشدید اوضاع در خاورمیانه و ملتهب کردن خلیج فارس را می‌توان با تلاش برای بلعیدن یک جوجه تیغی برابر (کنایه از امکان پذیر نبودن)دانست. ایران از نظر تاریخی یک کشور دفاعی است نه تهاجمی.

اسرائیل قبل از اقدام انتقام جویانه و مستقیم راهبردی ایران در آخر هفته گذشته، بین سال های 2011 تا 2024 بیش از 300 بار در خاک ایران و خارج از ایران به تأسیسات نظامی ایران، دانشمندان، فیزیکدانان و کشتار غیرقانونی نظامیان عالی رتبه حمله کرده بود. این انتقام بر اساس دهه‌ها خصومت بود. این اقدام ایران و سایر کشورهایی که قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کنند و حتی برای بازیگران غیردولتی، یک پیروزی بازدارنده برای کشور ایران بود.

حالا چرا تلافی کنیم؟

ایران در برابر اسرائیل صبر راهبردی به خرج داده است. در طول سال‌ها، این کشور بر مبارزه با تروریست‌های داعش و القاعده تحت حمایت سیا در سوریه و عراق متمرکز بود، بنابراین تا زمانی که وظایف خود را انجام نداده بود، نمی‌توانست مسیر خود را تغییر دهد. حملات اخیر علیه اسرائیل به دلیل نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل و تلاش برای تغییر روایت غرب از حوادث نوار غزه صورت گرفت. زمانی که اسرائیل در اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، سوریه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل نه تنها از مجازات، بلکه از محکوم کردن اسرائیل خودداری کردند. این معادله را تغییر داد.

این حملات نظامی توسط ایران با ماده 51 منشور سازمان ملل متحد همگام بود که تأکید می کند: «هیچ چیز در این منشور به حق ذاتی دفاع شخصی یا جمعی در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یکی از اعضای سازمان ملل خدشه وارد نمی کند.". چنین پاسخی مشروع بر اساس صبر استراتژیک ایران بود که آموزنده است و در زمانی اتفاق می­افتد که اسرائیل نتوانسته حماس را نابود کند و اکنون می خواهد با ایران مقابله کند.

لابی منافع اسرائیل

کاری که اسرائیلی ها در خاورمیانه انجام می دهند در راستای منافع استراتژیک ملی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا نیست. آنچه در آن منطقه اتفاق می افتد در راستای منافع لابی اسرائیل است، یک نهاد قدرتمند که شبکه آن توسط رئیس جمهور جو بایدن نمی تواند شکسته شود. لابی اسرائیل یک گروه ذینفع قدرتمند در ایالات متحده است که از قدرت فوق العاده ای برخوردار است و رئیس جمهور بایدن در شرایطی قرار دارد که هیچ راهی برای تغییر رفتار اسرائیل بدون پرداخت هزینه سیاسی هنگفت وجود ندارد. برای کسی که در نوامبر امسال مجدداً در انتخابات شرکت می کند، آخرین کاری که می خواهد انجام دهد این است که با لابی اسرائیل مقابله کند، زیرا اگر با استفاده از زبان سخت با اسرائیل برخورد کند، لابی به دنبال او خواهد آمد. ایالات متحده نمی تواند آنچه را که در خاورمیانه اتفاق می افتد متوقف کند زیرا رئیس جمهور بایدن قادر به متوقف کردن آن نیست. بنابراین، قصد حمله به کنسولگری ایران برای پیگیری منافع لابی اسرائیل که مشتاق کشاندن ایران به درگیری مستقیم نظامی است، مورد تایید قرار گرفت.

جنگ اطلاعاتی

در حالی که رسانه های غربی و اسرائیلی گزارش دادند که نیروهای دفاعی اسرائیل 99 درصد از پهپادهای موشکی ایران را رهگیری کرده اند، گزارش ها مبنی بر وارد شدن خسارات قابل توجهی به دو پایگاه نظامی این رژیم است. اطلاعات جدید حاکی از آن است که پایگاه‌های نظامی نواتیم و نقف آسیب دیده‌اند و اسرائیل متحمل خساراتی شده است که نشان می‌دهد سیستم دفاعی گنبد آهنین آن آسیب دیده است. انکار آسیب رساندن به پایگاه های نظامی اقدامی حساب شده برای لطمه زدن به اعتبار نظامی ایران در منطقه بود. تبلیغات این که 99 درصد موشک های ایران رهگیری شده اند، برای کم جلوه دادان این عملیات و برای مصرف داخلی و انحراف افکار بین المللی اسرائیل بود.

تصادف حیرت انگیز

پس از حمله ایران، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل توانسته 99 درصد موشک ها و پهپادهای ارسالی را رهگیری کند. رسانه‌های غربی برای کم‌اهمیت جلوه دادن ایران، این تبلیغات را پخش کردند که ایران از موشک‌های ارزان قیمت به‌عنوان طعمه و پهپادهای قدیمی استفاده می‌کند که آسیب کمی به اسرائیل وارد می‌کند. آنچه خطرناک است این است که بسیاری از کسانی که رویدادهای خاورمیانه را دنبال می کنند، آنها را از دریچه رسانه های غربی می بینند. این امر باعث ایجاد سوگیری هایی می شود که در مرز بی کفایتی دستگاه های غربی است که دانش تاریخی، فرهنگی، زبانی و جغرافیایی آن منطقه را درک نمی کنند.

درخواست کمک از سازمان ملل

سازمان ملل متحد از سوی دولت اسرائیل به عنوان یک نهاد مفید تلقی نشده است. اخیرا، اسرائیل پس از اشاره به اینکه اقدامات نسل کشی که علیه فلسطینی ها مرتکب شده است. با این حال، از زمان الحاق سرزمین فلسطین در سال 1948 تا به امروز، دولت اسرائیل بدون اعمال هیچ گونه مکانیسم بازدارنده، منشور سازمان ملل را نقض کرده است. ایالات متحده از سال 1945 تاکنون 89 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را علیه اسرائیل وتو کرده است. از میان قطعنامه های وتو شده، 33 قطعنامه مربوط به اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل یا رفتار این کشور با مردم فلسطین است. از زمان اقدام مقاومت در 7 اکتبر توسط گروه حماس، اسرائیل همچنان به اشغالگری، تشدید جنایات خود علیه بشریت و ناآرام کردن خاورمیانه ادامه داده است.

با این حال، بر اساس پروتکل الحاقی به کنوانسیون های ژنو 1949، جنگ های آزادیبخش ملی به عنوان یک حق محافظت شده و ضروری برای افراد اشغال شده در همه جا، مطابق با حقوق بشردوستانه بین المللی پذیرفته شده است. بنابراین، الحاق سرزمین‌های فلسطینی نیازمند پاسخ‌های مشروع علیه استعمار و سرزمین‌های ضمیمه شده است که در آن منشور سازمان ملل نقض می‌شود. شواهد نشان می دهد که اسرائیل هیچ توجهی به سازمان ملل ندارد. با این حال، پس از حملات ایران، از شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده خود درخواست کمک کرده است. این همان کشوری است که سازمان ملل را محکوم می‌کند، کارکنان بشردوستانه سازمان ملل را می‌کشد، قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و به آن برچسب یهودستیزی می‌زند. ایران پایبند به قوانین بین‌المللی و قانون درگیری‌های مسلحانه است، زیرا به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله نکرد، غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار نداد، مدارس و بیمارستان‌ها را ویران نکرد، اما مراکز نظامی را هدف قرار داد.

https://www.herald.co.zw/the-logic-in-irans-right-to-self-defence/

کد خبر 19157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =